Vuosi on taas vierähtänyt ja viimeinen työvuoro lusittu - kohta viikko sitten. On aika katsoa taaksepäin ja summata, mitä jäi käteen.
Alkajaisiksi todettakoon, että kevätlukukausi oli Helvetin raskas. Resurssilla oli suuria sopeutumisvaikeuksia työyhteisöön, eikä Resurssi vieläkään ole varma, johtuivatko ne enemmän Resurssista vai työyhteisöstä. Tosin työnantajan tekemien kyselyiden ja Resurssien tekemien kysymysten perusteella Resurssi uskaltaa epäillä työyhteisöä.
Edelleenkin korostettakoon, että oppilaat koululla eivät millään tavoin poikenneet Resurssin aiemmin opettamista oppilaista. Eivät yksilöinä eivätkä ryhminä.
Syyslukukaudella Resurssi huomasi yht'äkkiä olevansa työyhteisön arvostettu ja arvokas jäsen, jonka mielipiteitä kuunneltiin ja kyseltiin. Kun Resurssi pakkasi kamansa, useampi kuin yksi kollega ilmoitti jäävänsä kaipaamaan - ja ilmeisesti ihan tosissaan.
Oppilaat olivat kyselleet luokanvalvojiltaan, miten voivat vaikuttaa Resurssin jatkoon ja yhdellä luokalla kysyttiin, voisivatko oppilaat haastaa Resurssin oikeuteen heitteillejätöstä.
Päällimäinen tunne on kuitenkin edelleenkin ihmetys siitä, kuinka erilainen ilmapiiri saman kaupungin eri kouluilla voi olla. Resurssilla oli päättyneellä syyslukukaudella viisi koulua, joilla työnpuolesta kävi. Pikaisesti arvioituna "oma" koulu oli hengeltään kaikkein huonoin. Samalla pikaisesti arvioituna "oma" koulu oli yksi parhaiten toimivista. Että ota näistä selvää.
Selvää kuitenkin on, että yksi suomalaisen peruskoulun suurimpia ongelmia on opettajien ja opettajayhteisön pahoinvointi. Vaikka suurin osa opettajista on niin ammattitaitoisia, etteivät he vie ongelmiaan opetustilaan, on työyhteisön pahoinvoinnin pitemmän päälle pakko näkyä koulun toiminnassa. Miksi suomalainen opettaja kiusaa toistaan, luistaa hommistaan jne.?
Miksi on niin, että jos UFO laskeutuu koulun pihalle, avaruusoliot kiinnittävät koulun seinään köyden ja käskevät opettajakunnan vetää tai maailma tuhoutuu, osa työntää, osa katsoo muualle, osa kysyy kuuluuko homma OVTES:n määrittelemiin velvollisuuksiin, osa kysyy mitä piti tehdä ja milloin ja max. 2/3 noudattaa käskyä?
Esimerkki1: Henkilökunnan virkistyspäivänä osa porukasta ottaa sairaslomaa, ettei tarvitse osallistua ohjelmaan. Suurin osa muista valittaa ohjelman sisällöstä.
Esimerkki2: Koulun juhlissa opettajilla on valvontavelvollisuus tapahtuma-aikaan opettamistaan luokista. Silti osa porukasta joko lähettää oppilaat omin päin saliin tai poistuu ensimmäisen viiden minuutin aikana tilasta.
Esimerkki3: Joku uskaltaa ehdottaa uudistuksia koulun käytäntöihin. 2-5 kaveria kannattavat, 3-5 kollegaa vastustavat ankarasti A) "Tuota ei ole kokeitu missään, eli ei voi toimia" tai B) "Tuota kokeiltiin paikassa X, eikä se toiminut sielläkään" -teeseillä. Missään nimessä argumentointi ei ole fakta-, vaan tunnepohjaista.
jne.
Mutta kaiken kaikkiaan ihan kivaa oli. Kunnia meni, mutta maine kasvoi ja tulipa hommattua muutamia uusia vihamiehiä ja kavereita.
ELI ASPILLA KAIKKIA REITEEN!
KATKASE!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti