perjantai 21. syyskuuta 2012

Opetusryhmä

Resurssi opettaa äärimmäisen eksoottista oppiainettaan nyt viidellä koululla. Vaikka Resurssi on monenlaista viheltäjää nähnyt, nyt on jonkinlainen pohja saavutettu. Oheistan erään opetusryhmän kaavion:

1, Kaksi ekaluokkalaista, ei luku- tai kirjoitustaitoa
2. Yksi tokaluokkalainen, ei suomenkielentaitoa tai luku- tai kirjoitustaitoa
3. Yhteensä neljä toka- ja kolmasluokkalaista, joilla eriasteisia (diagnosoimattomia) käytöshäiriöitä
4. Yksi nelosluokkalaisnen, kärsii tutkitusti luku- ja kirjoitustaidon viivästymistä ja on täten äärimmäisen kouluvihamielinen
5. Yksi vitosluokkalainen, joka on täysin kielitaidoton ja kehitysvammainen
6. Yksi kutosluokkalainen, joka on täysin kielitaidoton
7. Yksi kutosluokkalainen, joka on ikäisekseen normaaleilla kyvyillä ja mielellä varustettu

Pikaisesti laskien Resurssin opetusryhmässä on siis 11 oppilasta ja 7 erilaista ryhmää. Jos oikein pilkkua viilataan, tuo 3.-ryhmäkin pitäisi jakaa vähintään kahteen osaan, mutta menee se noinkin. Resurssi ei siis voi tehdä oppitunnille yhtä oppituntia, vaan periaatteessa seitsemän oppituntia.

Avuksi Resurssille on annettu kouluavustaja. Ryhmän oppilasaines on kuitenkin yhdessä ja yksilöinä sen verran haastava, että kouluavustajat eivät suostu työskentelemään kuin vuoroviikoin. Yhteydenpito ja jatkuvuus on vähintäänkin puutteellista.

Tällä viikolla Resurssi pulttasi totaalisesti ja otti yhteyttä Kaupungin ao. opetuksesta vastaavaan virkamieheen. Aluksi Resurssi leimattiin lähinnä hysteerikoksi, jollaisia aikoinaan ruukattiin hoitaa erinäköisillä vibraattoreilla. Resurssi sai kuitenkin pidettyä itsensä riittävän rauhallisena ja kykeni selittämään, että seitsemän oppitunnin valmisteleminen yhden oppitunnin palkalla on hieman epäreilua. Lisäksi Resurssi kykeni selittämään, että kun palloja pannaan ilmaan riittävän monta, paraskin jonglööri tiputtaa ne. Resurssi jää mielenkiinnolla odottamaan, saadaanko tilanteeseen minkäänlaista toimivaa ratkaisua.

Resurssi rakensi tosin jo yhden, varmasti toimivan:
- ummikot pois, kieltä opettelemaan
- ekaluokkalaiset kouluavustajan huomaan samaan luokkatilaan
- toka-, kolmas- ja nelosluokkalaisille omat tehtävät
- Kutosluokkalaiselle omat tehtävät

Tämä ratkaisu ei kuitenkaan kelvannut, sillä ummikot ovat kuulema suorittaneet valmistavan luokan ja siirtyneet normaaliopetuksen piiriin. Siispä opetusta on tarjottava. Puutteellista kielitaitoa ei kuulema voi olla, paitsi kehitysvammaisella, joka tosin on kielitaitoinen, jos on läpäissyt valmistavan koulutuksen. Mutta kun ei ole.

No.

Nyt uudeksi ratkaisuksi ehdotettiin seuraavaa (Resurssin avustuksella):
-Ekaluokkalaiset, tokaluokkalainen ummikko ja vitosluokkalainen monihaaste muodostavat yhden ryhmän, samassa luokkatilassa.
- toka-, kolmas- ja nelosluokkalaiset ovat oma ryhmänsä
- Kutosluokkalainen "normaali" on oma ryhmänsä
- Kutosluokkalainen ummikko on ongelma, mutta ehkä S2-kielen opettaja voi auttaa.

Koululta tarjottiin ohjeeksi, että kun kerran vitosluokkalainen voi värittää kuvia ekaluokkalaisten kanssa, voi kutosluokkalainenkin tehdä niin. Resurssi oli sitä mieltä, että englanniksi käydyn keskustelun perusteella pojan älyssä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta kun kukaan ei ole vaivautunut opettamaan sille suomea, ei se voi ymmärtää tehtäviä. Jos täysipäinen ymmärtää, että hänen pitäisi opiskella jotakin, mitä tokaluokkalainen opiskelee, mutta hän joutuukin värittämään kuvia tunnista toiseen, voi angstin määrä loppuvuodesta olla sangen suuri.

Katotaan nyt, Resurssi on tehnyt porukan kanssa virheitä, siitä käsi ylös. Suurimpina puutteellinen tutustuminen oppilaisiin ja liian haastava oppimateriaali. Kuitenkin nuo asiat ovat korjattavissa, mutta sen sijaan koneiston totaalinen epäonnistuminen ei.

Kylläpä taas pistää rintaan.

NAPALM IS CURE FOR EVERY DISEASE !

KATKASE!

Ei kommentteja: