Ensimmäinen täysi työviikko on takana ja tunnelmat kaksijakoiset. Toisaalta opettaminen on tauon jälkeen hupaisaa, toisaalta työn oheistuotteet rassaavat tehokkaasti.
Jaksojärjestelmä:
Kun tunnit jakautuvat epätasaisesti, lukujärjestys on repaleinen. Aamulla tunti tai kaksi ja sitten esim. 5 tuntia odottamista jonka jälkeen yksi oppitunti. Toisaalta tietää, että jatkossa tuntimäärä lisääntyy, mutta välttämättä kovin hyvä ei ole sekään, että keväällä lukujärjestys on ammuttuna täynnä.
Esimiehet:
MIKÄ V***U SIINÄ ON, ETTÄ KOVAPALKKAISET PASKAHOUSUT EIVÄT SAA HOMMIAAN TEHTYÄ? Eksoottinen oppiaine kuljettaa Resurssia edelleen ympäri kaupunkia. Yksi yläaste on ok, samoin yksi ala-aste. Mutta sitten.
Toisen ala-asteen rehtori oli sopinut Resurssin kotikoulun vararehtorin kanssa henkilökohtaisessa tapaamisessa, milloin eksoottisen oppiaineen tunnit pidetään. Niinpä kotikoulun lukujärjestykset on neljälle jaksolle rakennettu niin, että määrätyt tunnit on varattu. Resurssi kysäisi huvikseen viikkoa ennen koulun alkua, että milloin tunnit pidetään. Täsmäsikö kellonaika? Ei. Täsmäsikö päivä? Ei. Toinen oppitunti pidetään kuulema ala-asteelaisten omissa luokissa omien opettajien johdolla, Resurssin laatiessa oppitunneilla käytettävän materiaalin - av-varoista maksettavalla palkalla. Kun vielä toisella yläasteella oli yhtenäiskoulun parhaiden perinteiden mukaisesti lyöty ala- ja yläasteelaiset yhteen, läikähti Resurssin kuppi nurin.
Tuttava lakimies ja tuttava luottamusmies olivat sitä mieltä, että vaikka henkirikos tai ruumiinvamman tuottaminen ovat tässä yhteydessä ymmärrettäviä, ne eivät kuitenkaan ole vailla jälkiseuraamuksia, joten ne jäivät laskuista. Mutta mitenkäs opettajan haavat parannetaan? No rahalla tietenkin. Siispä ilmoitus rehtorien esimiehelle, että voivat etsiä uuden äärimmäisen eksoottisen oppiaineen opettajan, jos ei palkkaus kohene. No, nyt yllättäen muistettiinkin, että sekä mamu-ryhmä että käytöshäiriöinen ryhmä ovat korotetun palkan perusteita. Parhaasta paikasta löytyy molemmat samasta paikasta. Lisäksi paskempi ala-asteen rehtori kiiruhti ilmoittamaan, että tietenkin on koko ajan ollut tarkoitus maksaa Resurssille normaalia tuntipalkkaa tuosta etätunnista.
Se yhdysluokka on kuulema opettajan hlökohtainen Helvetti, ja opettaja itse järjestää opetuksen toimivalla tavalla. Resurssi ymmärtää, että yhtä ala-asteen oppilasta (6.lk) ei muualle kannata siirrellä ja tietää oppilasta aiemminkin opettaneena, että se pärjää yläasteelaisten mukana, mutta silti resurssi aikoo kysyä, että ihan varmastiko oppisisällöt voi naittaa yhteen kahdesta eri opetussuunnitelmasta? Resurssin tuloon asti oppiaine opetettiin periaatteella "ainoa oppikirja kannesta kanteen ja sama koe joka vuosi", nyt ala-asteelle on kuusi pakettia, vaikka opetus käydäänkin yhdistelmäryhminä 1.-6.-luokkalaisilla ja yläasteelle kolme pakettia, vaikka opetus käydäänkin yhdistelmäryhminä 7.-9.-luokkalaisilla. Mutta nyt siis tästä periaatteesta luovutaan, kysyy Resurssi ja odottaa vähän vaikeita naamanilmeitä.
Koska Resurssilla ei ole virkaa, ei Resurssikaan ihan heti uskaltanut ryhtyä rettelöimään. Kun kuitenkin eräs asioista paremmin tietävä kollega vihjaisi, että kaupungilla ollaan pelko persiessä, että Resurssi lopettaa äärimmäisen eksoottisen oppiaineen opettamisen ja kun nykyisen kotikoulun rehtori ja toisen ala-asteen (tuleva yhtenäiskoulu) rehtori kysyivät kiinnostusta työpaikkaan ensi syksynä, uskalsi Resurssi vähän ravistella häkkiään. Tuossa yläasteen aineopettajuutta koskevassa tarjouksessa toivottiin vieläpä, että Resurssi jättäisi äärimmäisen eksoottisen oppiaineen opettamisen kokonaan pois ja tekisi pelkästään omaa oppiainettaan...
Mutta senpä näkee ja lupauksia on helppo antaa.
Kollegat:
Resurssi on ATK-vastaava (puolikas). Tästä seuraa toistuvia hihastanykimisiä. "Miksi kaiuttimista ei kuulu?" Sitten Resurssi menee luokkaan ja kytkee piuhan koneeseen/virran kajareihin/kääntää volume-nappia/laittaa äänet päälle koneesta. Sitten kuuluu: "Eikö se tuon kummempi ollut? Sinähän saat tästä muuten ihan hyvän korvauksen?" No teepä sitten ite, kun kerran kademieli iskee.
Tai Resurssi kävelee ruokalaan. Ovella seisoo ruokavahti. Resurssi kävelee linjastolle ja nykii oppilailta päästä kolme lippalakkia ja kahdet kuulokkeet. ("Sori, kun me ei nähty, että sinä tulet.") Ottaa sitten tarjottimen ja näkee vastapäätä linjastoa rehtorin, joka naureskelee ja tuumii, että Resurssi taitaa oppia talon tavoille.
Tai opettajankokouksissa murehditaan Kiva-tiimin jäsenille maksettavaa n. 60€:n kuukausikorvausta. Kiva-tiimin tultua kiusaamistapauksen vähentyneet tilastollisesti n. 40%. Resurssi muuten värväytyi Kiva-tiimiin, kun siihen ei muitakaan löytynyt. Tuokin paska tuli vielä otettua.
Ja onhan näitä. Tosin ei Resurssi itsekään ole mikään täydellinen työtoveri.
Nyt sataa. Siispä Resurssin suunnittelema luonnonraiskaus taitaa jäädä ja tehdään pelkästään remppahommia.
WII SÄL NEVÖ SÖRENDÖ!
KATKASE!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti